– Roblox studio Remote Events
Remote Events i Roblox Studio giver mulighed for kommunikation mellem serveren og spillerne. De gør det muligt at sende og modtage data på tværs af forskellige dele af spillet, som f.eks. at udløse handlinger, når en spiller interagerer med et objekt.
Oprettelse af et Remote Event
- Hvis du ikke har det i forvejen, så åbn Explorer og Properties (View > Explorer og View > Properties).
- Indeni ReplicatedStorage, opret et nyt RemoteEvent (Højreklik > Indsæt objekt > RemoteEvent).
- Navngiv dit RemoteEvent (eksempel,
MitRemoteEvent).
Brug af Remote Events I Roblox Studio
Remote Events fungerer på to måder:
- Spiller til server
- Server til Spiller
Kommunikation mellem spiller og server
Bruges, når spilleren skal informere serveren om en handling.
Spiller-Side (Local Script)
local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")
local function sendToServer()
remoteEvent:FireServer("Hello Server!")
end
sendToServer()
Server-side (Script)
local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")
remoteEvent.OnServerEvent:Connect(function(player, message)
print(player.Name .. " says: " .. message)
end)
Kommunikation mellem server og spiller
Bruges, når serveren skal sende data til en bestemt spiller.
Server-side (Script)
local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")
local function sendToClient(player)
remoteEvent:FireClient(player, "Hello Client!")
end
-- Example: Sending message when player joins
game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player)
sendToClient(player)
end)
Spiller-Side (Local Script)
local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")
remoteEvent.OnClientEvent:Connect(function(message)
print("Server says: " .. message)
end)
Brug af Remote Events til alle spillere
For at sende en besked til alle spillere skal du bruge FireAllClients() på serveren:
remoteEvent:FireAllClients("Hello Everyone!")
En mere detaljeret beskrivelse af remote events kan findes her på den officielle roblox creator hub.
Når du nu ved, hvordan du bruger remote events i roblox studio, hvorfor tjekker du så ikke vores andre artikler her.
