Sådan bruger du Remote Events i Roblox Studio

– Roblox studio Remote Events

Remote Events i Roblox Studio giver mulighed for kommunikation mellem serveren og spillerne. De gør det muligt at sende og modtage data på tværs af forskellige dele af spillet, som f.eks. at udløse handlinger, når en spiller interagerer med et objekt.

Oprettelse af et Remote Event

  1. Hvis du ikke har det i forvejen, så åbn Explorer og Properties (View > Explorer og View > Properties).
  2. Indeni ReplicatedStorage, opret et nyt RemoteEvent (Højreklik > Indsæt objekt > RemoteEvent).
  3. Navngiv dit RemoteEvent (eksempel, MitRemoteEvent).

Brug af Remote Events I Roblox Studio

Remote Events fungerer på to måder:

  • Spiller til server
  • Server til Spiller

Kommunikation mellem spiller og server

Bruges, når spilleren skal informere serveren om en handling.

Spiller-Side (Local Script)

local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")

local function sendToServer()
    remoteEvent:FireServer("Hello Server!")
end

sendToServer()

Server-side (Script)

local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")

remoteEvent.OnServerEvent:Connect(function(player, message)
    print(player.Name .. " says: " .. message)
end)

Kommunikation mellem server og spiller

Bruges, når serveren skal sende data til en bestemt spiller.

Server-side (Script)

local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")

local function sendToClient(player)
    remoteEvent:FireClient(player, "Hello Client!")
end

-- Example: Sending message when player joins
game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player)
    sendToClient(player)
end)

Spiller-Side (Local Script)

local ReplicatedStorage = game:GetService("ReplicatedStorage")
local remoteEvent = ReplicatedStorage:WaitForChild("MyRemoteEvent")

remoteEvent.OnClientEvent:Connect(function(message)
    print("Server says: " .. message)
end)

Brug af Remote Events til alle spillere

For at sende en besked til alle spillere skal du bruge FireAllClients() på serveren:

remoteEvent:FireAllClients("Hello Everyone!")

En mere detaljeret beskrivelse af remote events kan findes her på den officielle roblox creator hub.

Når du nu ved, hvordan du bruger remote events i roblox studio, hvorfor tjekker du så ikke vores andre artikler her.

Seneste indlæg

How to Use Remote Functions in Roblox Studio

- How to use remote functions roblox RemoteFunctions are used...

Top 5 Best Game Engines for Beginners

Getting started with game development can be hard, but...

Sådan kommer du i gang med Scratch, selvom hvis du ikke kan kode

- Scratch tutorial Scratch is a great way to start...

Parent and Child Elements in HTML

- "Parent" and "Child" elements in htmlWhen building a...

Sådan laver du en knap, der passer til din hjemmeside - i HTML

Buttons are a key part of any website, whether...

SKRIV EN KOMMETAR

Please enter your comment!
Please enter your name here